Încerc să învăţ Moodle şi-mi aduc aminte din nou cât de înapoiaţi suntem la capitolul pedagogie şcolară.
Liceele şi şcolile bucureştene în marea lor majoritate practică aceleaşi activităţi liniare în care modelul de design instrucţional se bazează pe expuneri urmate de aplicaţii, tot aşa cum era şi pe vremea mea.
Dar există fraţilor şi alte practici pedagogice! Să înveţi făcând de exemplu, sau măcar urmărindu-i pe alţii cum fac - mult mai interesante, mai puţin adormitoare şi mai puţin enervante!
În toată viaţa mea de elevă am experimentat de două ori învăţarea activă.
În generală o dată, când profa de română ne-a dat ca temă să scriem o poveste despre orice; nu o compunere, o poveste; şi nu cu titlu dat, la liber. Am fost atât de fericită...mi-a fost greu să aleg din sutele de poveşti din minte, dar odată pornită am scris un sfert de caiet despre Miu, un cerşetor din colţul străzii şi despre toate întâmplările prin care trece el. De abia atunci am înţeles cum e cu personajele, momentele textului, plasarea acţiunii în timp şi spaţiu, cum se foloseşte dialogul şi când, cum trebuie aşezată o descriere în curgerea acţiunii, alegerea persoanei la care scrii, timpul verbelor, etc. Am înţeles şi am învăţat cu adevărat, nu am memorat, nu am uitat. Norocul m-a urmărit apoi, profa m-a pus pe mine prima să citesc, şi asta a fost. Când am terminat toţi erau cu ochii mari, profa la fel, mai vrem, mai vrem, mai ţii minte Aikhatarini? Am inventat restul poveştii pe loc şi evident că m-am îndrăgostit de profă şi de materia aia pe care o preda.
În liceu a doua oară, când profa de fizică s-a îmbolnăvit şi nu mai putea vorbi, şi ne-a rugat pe noi, care vrem, să pregătim pe rând lecţiile din manual şi să le predăm colegilor, câte o oră fiecare. Timp de două luni aproape, toată atomica şi nucleara a fost predată de elevi, iar eu mi-am ales modelul Rutheford, nu că mi-ar fi plăcut sau ceva, dar acolo se ajunsese cu împărţirea lecţiilor când mi-am făcut curaj să ridic mâna. Binenţeles că şi acum ţin minte lecţia de la cap la coadă, iar atomica e preferata mea. Că am dat la fizică are vreo legătură...?
În facultate cel mai mult mi-a plăcut programarea: scriam câte-o înşiruire de linii logice una după alta, perforam cartelele şi aşteptam să văd rezultatul, face computerul ăsta ce-i zic eu, sau nu? Satisfacţia reuşitei concrete, uite programul, eu l-am făcut, rulează corect de câte ori vreau eu, senzaţia de Dumnezeu atotstăpânitorul computerului...mişto treabă.
Acum copiii sunt prea inteligenţi şi prea activi, nu mai pot fi ţinuţi cu mâinile la spate în bancă şi puşi să repete pasiv ce le toarnă profu cu pâlnia în ureche. Când au desenele astea animate care îi învaţă atâtea lucruri în mod distractiv, cum să mai accepte uniformitatea şi placiditatea orelor de predare prin dictare? Copiii mei iubesc să facă proiecte de exemplu, nici nu-şi dau seama că de fapt învaţă în timp ce pregătesc un proiect, învaţă jucându-se, e grozav, dar tot e prea puţin.
Ups, sunt cam supărată observ, da, sunt supărată că peste două luni începe din nou şcoala asta şi eu tot nu ştiu cum să fac să-i salvez pe copii din ea.
ps - dacă ştie cineva moodle şi mă poate descurca din plasa de php-uri şi iis-uri, please! p-l-e-a-s-e !
Se pare ca ai avut putin noroc in scoala. Macar ti-ai facut o idee despre cum este sa inveti facand. Nu stiu daca vor avea si copiii nostri norocul asta. Sansa ar fi sa dea peste niste minti luminate de profesori care ignora sau pun mai putin pret pe metoda clasica de predare. Si eu mai caut alternative. P.S. Acum aflu de Moodle. Poate ma luminezi si pe mine ce-i aia si cu ce se mananca, cand ne-om intalni.
ReplyDeleteDaca ar fi sa conduc sau sa consiliez un sistem de invatamant, sa am bani si libertate de actiune, as tine cont la modul permanent si extrem de serios, de lumea in care traim. O lume in care esti in pericol sa te depersonalizezi imitand comportamente si jucand la nesfarsit, Isuse !, jocuri pe calculator.
ReplyDeleteLe-as prezenta permanent copiilor, pe indelete, contextul economic, social, politic, cultural, i-as indemna sa se informeze si singuri si as discuta cu ei, in clasa dar si in parc. I-as invata, la propriu, sa calatoreasca in tara si in afara ei. Din doi in doi ani, as discuta cu ei despre tipuri de meserii si cariere, i-as testa si i-as directiona in functie de rezultate. I-as pregati, 2 sau 20 de ani, in functie de cerintele pietei. Nu le-as da note pentru ce au primit de la natura, ci pentru straduinta si bunul simt de a-si insusi un continut decent de cunostinte. Nu i-as obliga sa fie performanti la chimie in anul in care se pregatesc sa dea examen de admitere la Filologie. Nu i-as certa ca nu alearga suta de metri in x secunde, daca ei au talent la muzica. Nu le-as da 8 la matematica pentru ca nu au creier de 10.
Le-as oferi posibilitatea sa beneficieze de educatie sexuala temeinica. In 16 ani de scoala, imi aduc aminte doar de o ora de anatomie din clasa a 8/a, cand toti eram groaznic de emotionati de continutul paginilor despre reproducere...
Cea mai minunata experienta ca dascal a fost sa imaginez metode de invatare a unei discipline pentru copii cu o alta limba materna decat cea majoritara. Ca eleva de generala si liceu, m-am simtit bine invatand nu numai materii pe gustul meu, dar si comportamente performante, de la dascali care-si luau in serios si rolul de pedagogi.
Ba eu i-as bate pe copii cu nuiaua pana ar face cum spun eu, sa invete si sa asculte, in viata trebuie sa stii si sa asculti, altfel ce te faci cand vei avea un sef tantalau si-o sa-ti vina sa-i dai in cap? Dar un presedinte?
ReplyDeleteBa eu aş popula alte planete ca să fim mai distanţaţi, rarefiaţi şi afânaţi. Şi mai ales bine valorificaţi, răruţi cum am fi.
ReplyDelete