cuvinte mici (23) înger (4) jurnal 2010 (77) jurnal 2011 (64) jurnal 2012 (20) mtc (1) pâine (8)

Tuesday, 13 April 2010

mă tot gândesc ce să fac cu copiii ăştia
(urmează un post cam încâlcit şi fără prea mare interes general, aşa că mai bine săriţi direct la talk-ul lui ken robinson)

ipoteze de lucru:
- din toamnă nr.1 trece într-a 9-a, nr.2 într-a 8-a şi nr.3 într-a 5-a; şcoala noastră că nu-mi mai place deloc (ciudat, când am căutat pe net care-o fi cea mai bună şcoală din sector, tocmai asta a ieşit pe primul loc, netuleee! ai rămas în urmăăăă!); acum 4 ani, când a fost iar un moment prielnic pentru schimbări, vroiam să ne mutăm în cluj, alesesem cu destulă uşurinţă liceul, era simplu, dar nu ne-am mai mutat; acum e alt moment prielnic: cea mare intră la liceu şi cea mică la gimnaziu, şi cum au amândouă greutăţi de adaptare, mai timide, mai interiorizate, nu s-ar muta într-o clasă gata stabilită nici cu forţa; băiatul n-are treabă cu socializarea, la el cu cât e provocarea mai mare, cu atât mai bine;
- nr.1 a ales coşbucul, acolo a fost nepoata aceea a mea, o reuşită totală; tot acolo e una din prietenele foarte bune ale fetelor, o puştoaică care deja a făcut cursul de gradul 2 la qigong, care pictează la fel de bine ca nr.1 şi modelează ca nr.3, şi împreună cu care ambele mele fete umblă hai-hui prin centrul vechi şi pe la hanul cu tei aproape în fiecare week-end; cu aceste două modele în cap, mi se pare şi mie coşbucul o soluţie bună...pentru amândouă fetele; presupunând fireşte, că nr.1 o să aibă media de coşbuc;
- dar mutând-o pe nr.3, apare problema drumului; o staţie de metrou plus alte nenumărate cu autobuzul; plus 4 traversări semaforizate; dimineaţa o duc eu cu maşina, dar la prânz n-o mai pot lua; şi aici intră în ecuaţie nr.2, care în clasa a 8-a ar avea acelaşi program ca şi clasa a 5-a, deci ar ieşi împreună (plus minus o oră decalaje orare, se pot aştepta unul pe altul la bibliotecă); nr.2 a sărit în sus de bucurie că l-aş muta şi pe el, crede că acolo umblă profesorii cu covrigi pe-arătător;
- mutarea - în cazul în care s-ar pupa toate: nr.1 are media potrivită, nr.3 ia examenele de intrare, nr.2 are vreun loc la o clasă de a 8-a - implică un efort logistic mare; nu mai vorbesc de orele de tensiune pe care o să le trăiesc zilnic până ajung cei mici acasă;

revin şi mă întreb: merită? nr.1 tot trebuie să plece undeva, că merge cu metroul până la mefe-ul din cartier pe care l-au făcut şi părinţii ei, sau că merge un pic mai mult până în centru, nu e mare diferenţă; dar ăştia mici?

încercare de demo:
- ce e clar, e că şcoala noastră e pe butuci, mai mult se stă degeaba, profii sunt debusolaţi, superstresaţi, rigizi; alt gen de profi ar putea fi la coşbuc, măcar ca să facă figură bună în faţa profilor străini, şi tot se mişcă altfel mă gândesc eu; factorul uman e cel mai important criteriu, nu? la noi la şcoală, peştele s-a împuţit de la cap; la coşbuc directoarea e ca lumea, am vorbit cu ea şi mi-a plăcut tare
- apoi ... marea întrebare e: cum ar trebui educaţi copiii ăştia ai noştri? pentru ce îi pregătim noi? dacă ar fi s-o iau pe dulcele stil clasic românesc, toceală şi creiere aprinse, i-aş trimite la 195 unde se lucrează la greu; dar o fi bine? după ce l-am văzut pe sir ken robinson ce zice, mai pot oare să mă agăţ de trecut? nu
- pe de altă parte, îmi place funeriu şi am încredere în el şi legea lui, măcar în forma teoretică; ce-o să ajungă de ea odată aruncată în arenă, vai de mama ei; deşi am atâta încredere în ministru încât am şi un pic de speranţă că s-a gândit şi la terfelirea de după şi şi-a luat ceva măsuri preventive, a adoptat ceva dezechilibre în teoria de dinainte; aşa cum o văd eu din avion şi cum o pricep prin intermediari, legea cea nouă mă conduce tot la liceu: profii (despre care am auzit numai de bine deja) s-ar adapta mai uşor la noile cerinţe (adevărul e că orice profi s-ar adapta mai bine decât cei de la şcoala noastră, dar să nu generalizez, mai avem şi excepţii); nr.3 ar face 5 clase de gimnaziu într-un liceu cu deschidere umano-bilingvă şi nu la o şcoală generală cu profi de şcoală generală; iar eu aş semna un contract cu o altă directoare decât asta de aici, ceea ce m-ar face mult mai liniştită;

concluzie:
- cele două coloane pro şi contra se reduc la speranţe versus drum; virtual vs. real; dacă potenţialitatea devine actuală, merită mutarea; dacă nu, plasă, ghinion, dudă; să risc?

29 comments:

  1. pai eu zic sa faci tu, cu piciorusele tale, drumul de dus si intoarcere cu metroulautobuzultraversarile in perioada asta, de cateva ori sa vezi cam cum e circulatia,si cum sunt si copiii.

    cred ca o schimbare e binevenita. dar tu mai cumpaneste.

    ReplyDelete
  2. sa ma risc la o schimbare deci

    si eu am zis ca o sa merg cu piciorusele mele plus piciorusele lor in expeditie, sa vedem ce parere au si ei, daca se baga la 3 sferturi de ora pe drumul de intoarcere; ar fi trebuit s-o fac in vacanta...acum doar duminica mai pot, si traficul nu prea seamana cu cel din timpul saptamanii, hmm

    ReplyDelete
  3. hehe, vorbesc eu, din provincie, unde la orice liceu din oras as ajunge in maxim jumate de ora de mers aproximativ relaxat. mutatul in cluj le mai surade? sibiu? bine, stiu ca nu e de glumit, daca o puteati face impacati, erati deja acolo

    ReplyDelete
  4. earthwalkerApril 13, 2010

    bucurestiul e periculos. poate ar merge cu conditia sa se intoarca intotdeauna impreuna.

    ReplyDelete
  5. as fi vrut sa vorbim un pic si de scoala care ucide creativitatea si de legea cea noua ... dar iar mi-am expus ideile prost si am pus interesul personal inainte :(
    o sa revin cu subiectele, nu ma las

    @ Miju
    da, ce m-as muta si acum, intr-o secunda! Sibiu...
    nu stii vreun job care sa tina o familie cu 5 persoane?

    @ earthwalker
    stiu ca e periculos. acum ma gandeam ca daca baiatul se apuca de baschet la liceu asa cum are de gand, atunci sigur n-ar veni impreuna, ca el ar mai sta cateva ore dupa cursuri; nu-i a buna

    ReplyDelete
  6. Uite, ca sa dau curs invitatiei lui Jane pe blogu-i. Filmul cu Sir Ken e delicios si pune problema corect - stiu exact cum e cu lumea academica in vest, doar fac parte din ea intr-un fel (doctorand, deh). Cred ca lumea ar trebui sa se re-orienteze si la profesii hands-on care cam dispar, dar nevoia de ele ramine, cu toata tehnologia inlocuitoare pe alocuri: de pilda, instalatori, timplari, gradinari, oameni priceputi in a face: creativi, carevasazica. Sculele trebuie minuite de cineva, nu? E nevoie si de dansatori, artisti, comici... unii sunt buni la asa ceva.
    N-am apucat sa citesc legea cea noua propusa in Ro, asa ca nu pot comenta. Scolile, in prezenta formula de societate, vor continua sa ucida creativitatea, cu toate amendamentele propuse - doar ca nu trebuie dat ocazia si trebuie actionat si pe linga. Voi ce-ati invatat din comunism? Copiii trebuie indoctrinati: eu aplic asta cu succes, in sens inverse decit o faceau tartorii nostri (si sper eu ca actiunea mea e pozitiva). De exemplu, ii invat pe copiii mei (virste: 11 si respectiv 9 ani) ca discursul marxist care iese din nou la suprafata si cu care sunt intoxicati la scoala e complet idiot si trebuie combatut sistematic cu argumente solide (de aci, valoarea istoriei in educatie si mai ales cea recenta la care am fost si noi - cu onor - martori si participanti). Discutam orice tema acasa, in jurul mesei de seara sau inainte de culcare, mai pe larg in weekend si vacante, desigur - cel mai misto e cind facem politica, ca orice roman din tara si din diaspora! Ii feresc de TV si de stiri depresive si emisiuni/filme mizerabile prin simpla decizie de a nu avea cablu (si nici aparat TV care prinde vreun post, ci numai conectat la dvd). I-am dat la lectii de pian si ma tin de capul lor sa exerseze, uneori impotriva vointei lor: chiar daca poate n-o sa devina muzicieni, le deschide mintea si ii invata ce-i rabdarea, perseverenta si organizarea timpului din zi si saptamina ca sa fie pregatiti pentru lectia viitoare. Ii las pe copiii mei sa danseze si continui sa dansez si eu cu ei, e grozav, nu-i asa; sa dea si sa mearga la petreceri (indelung si cu grija alese de parinti deocamdata, pina ajung la necesarul discernamint)... si sa faca sport, performanta neobligatorie.
    Cind am zile proaste, mi se pare ca nu-s o mama buna pentru ca ma burzuluiesc la ei si-i cert cind mi se obraznicesc sau nu sunt atenti la matematica, de exemplu - si de ce nu, de fapt? Respectul se invata, ca si vorbitul si scrisul frumos; iar sa faci socoteli corect, tre' sa cam stii oricum: daca ti se blocheaza computerul (sau casa de marcat)?? Toate materiile sunt importante. Cheia sta in mentinerea echilibrului, ca in mai tot in viata.
    Hai ca m-am lansat - mai ziceti si voi...

    ReplyDelete
  7. Dupa cum stii cam aceleasi dileme le avem si noi asa ca pot spune ca iar esti pe subiectul care ma preocupa zilele astea :D

    Io cred ca orice scoala din lume are problemele ei, mai mari sau mai mici si ca orice am face, am cadea din lac in putz, deci school SUCKS...school is BAD.

    Solutia: HOMESCHOOLING sau UNSCHOOLING.

    Pe scurt: copii NU trebuie sa mai mearga la scoala, sau cu alte cuvinte, scoala dauneaza grav sanatatii. Ma rog, poate sunt prea dur, prin scoala eu inteleg sistemul de invatamant, programa scolara si toate celelalte componente ce ar trebui sa contribuie cat de cat la educatia copiilor.

    Lumi zice ca gandesc asa pentru ca mie nu mi-a placut scoala si ca nu pun pret pe valorile ei...da' de ce nu mi-a placut si de ce nu pun pret...pentru ca baga in tine multe chestii pe care nu vrei sa le inveti si pe care stii ca nu vrei sa le folosesti niciodata - pentru ca nu-ti plac, si de obicei nu vrei sa ai de-a face cu chestii care nu-ti plac.
    Nu poti sa te duci la scoala pentru cateva materii.

    Anyway, ca sa n-o mai lungesc am sa-ti trimit un mail cu cateva materiale adunate de mine in ultimele zile, care dezbat acest subiect. Pana atunci uitati-va pe cateva link-uri si apoi mai vorbim:

    http://temepentruacasa.wordpress.com/

    Pe acest blog ve-ti gasi multe resurse pe acest subiect.

    Si o " scoala " care-ti permite sa studiezi acasa si-n Romania:

    http://www.westriveracademy.com/

    O zi din ce in ce mai buna,
    iulian

    ReplyDelete
  8. mda, mi s-au imbulzit ideile si n-am apucat, grabit, sa zic tot.
    Nu-l stiu pe Funeriu, dar ,de pe vremea in care era doar propus ca ministru al invatamantului, l-am auzit emitand niste idei placute mie si anume ca vrea sa avem un invatamant laic si sa trecem treptat la unul formativ. n-am studiat legea propusa, nu mai am interese directe acum, iar pe spusele unor jurnalisti si ale sindicalistilor din invatamant nu pot sa pun baza pana nu vad legea.

    :) Ioana T, mi-au placut mult ideile din comentariul asta(sincer, nu ma uitam la fel la tine in postul cu cresterea copiilor, unde erai suparata pe cel mic ca nu distinge doua notiuni). ma ingrozesc unii care apreciaza ca 90% din meseriile din viitor or sa necesite si nu se vor putea face fara "cunostinte de calculator". calculatorul folosit pentru comunicare poate fi o optiune personala, dar sa conditionezi tot ce misca pe lumea asta de trecerea prin mediul digital mi se pare ca ne arunca pe toti in lumea lui Wall-E.

    ReplyDelete
  9. Iulian, am citit ce mi-ai trimis;
    de-a lungul timpului m-a apucat periodic disperarea, si periodic am cautat solutie la homeschooling; de fiecare data am dat inapoi, mi s-a parut covarsitor: banii necesari (3000 de dolari/an), socializarea, solitudinea demersului, lupta de convingere cu rudele si sistemul … m-au invins de fiecare data; de exemplu eu nu le-am facut vaccinurile copiilor; ca sa iau decizia asta si ca sa ma tin tare in fata tuturor care puneau mana la gura si spuneau ca sunt o mama inconstienta, mi-a trebuit toata puterea pe care o mai aveam dupa nasteri si kindergartenul zilnic; cand mi-am pus intrebarea daca sa o iau din nou de la capat … am plecat capul; n-am mai putut de una singura;
    acum sunt bucuroasa ca nu le-am facut vaccinurile, si la fel as fi fost si daca reuseam si cu homeschoolingul; dar mi-am vazut limitele, atata am putut; incerc in fiecare zi, in fiecare zi, sa compensez ne-lupta asta a mea; sunt trup si suflet langa copii si ii echilibrez cat pot si stiu, sa intre in viata cat mai putin marcati de perioada scolii; la urma urmei s-au nascut aici si acum si trebuie sa traiasca aici si acum, in conditiile astea; niciodata n-a fost usor niciunde, ca sa iasa oameni adevarati din ei trebuie sa ia in piept greutatile; eu sper ca si copiii astia ai mei sa faca ceva bun pentru tara asta, asa ca trebuie sa stie in amanunt despre ce e vorba pe-aici (ma incurajez si eu cum pot) 

    ReplyDelete
  10. pai da mai jane, ce rost ar avea sa ii educi acasa cand, la final, tot in mijlocul lupilor s-ar trezi?

    ReplyDelete
  11. Iulian,
    N-as fi asa categorica in privinta scolii, depinde mult de profi. Mie mi-au ramas cu drag in cap aia care m-au invatat pe bune si le datorez o gramada. Scolirea acasa e subiect larg, cu argument pro si contra (am lasat la un moment dat niste comentarii pe blogul lui Claudiu Tirziu: http://c-tarziu.blogspot.com/2010/02/pledoarie-pentru-scolirea-acasa.html)

    Miju,
    Mersi de apreciere si de critica. Asa-i cu zilele astea de se tot scurg: unele mai bune, altele mai proaste... le cerem copiilor rabdare si rezultate bune, si deseori noi insine suntem niste repetenti incurabili. Asta-i inca o chestie pe care nu cred ca ar trebui sa o ascundem: suntem failibili, toti fara exceptie. Ca sa devina oameni descurcareti la propriu, copiii trebuie invatati - asa cum sustine si Sir Ken - ca da, facem greseli, in actiuni, in comportament, in abordare. Si? Dupa aia, te uiti la greseala, o analizezi, ti-o asumi, te scuturi si-ncerci sa nu mai faci. Daca acumulezi si ceva minte si inima, ceri si oleaca de ajutor si har de Sus, de la al Perfect. Mai mult, cred ca nu sta in putinta noastra.

    Jane,
    Daca copiii tai s-au nascut in Ro si traiesc acum in Ro, nu inseamna ca acolo vor si ramine in viitor (spun asta din proprie experienta, stii bine, cu ceva resemnare, dar si oarece optimism in suflet). Pregateste-i pentru lumea asta globaliza(n)ta, pentru lupta cu lupii de pretutindeni (buna, Puck!) dar si pentru a aprecia tandretea mieilor si mentine-le spiritul liber si increderea in viitor. Ca sa folosesc un mare cliseu: nu-i usor sa fii parinte... Da' ce-i mai misto pe lumea asta decit sa faci oameni!

    ReplyDelete
  12. Miju, la faza cu greselile, am uitat ceva esential: iti ceri iertare, neaparat; altfel, mai greu poti trece mai departe curat.

    ReplyDelete
  13. merci Ioana, eu inca sunt la treapta cu asumarea, am un hop in gat cand vine vorba de cerut iertare, nu-i pot da tot timpul substanta, ca ma inec. inca asa trece si mai departe, catre copii. da o sa treaca si mandria asta cumva ;)

    ReplyDelete
  14. Everybody,
    Una buna despre tipuri de inteligenta:
    It is not about how smart we are, but about how we are smart.
    Cum am spune noi pe romaneste, fiecare cu talentul lui.

    ReplyDelete
  15. Jane, nu stiam ca voi ati cautat asa ceva, se pare ca noi suntem mici copii.:D Anyway, eu cred ca acum e mult mai posibil sa reusim ceva, oricum, mai posibil ca acum un an, asa cum peste un an, va fi mai usor ca acum.
    Eu le-am scris celor de la westriveracademy, si am primit urmatorul raspuns:

    I'm glad to hear from you and glad you found the website. We have enrolled 2 families from Romania. One is working with a program in Spain called Epysteme (www.epysteme.org), which uses WRA for their validation. Another was enrolled last year.

    Our program is very simple. We do not offer courses. The courses listed at the website are suggestions for what to name the courses after the learning has taken place. You are free to use a curriculum of your choice or create the program for your children. We fully support unschooling, which is student-centered learning based on the student's learning style and interests. We can help you design a program for your children but we do not have requirements. You may use the language of your choice.

    Here is how the program works: You fill out the form on our Registration Page and submit it. You pay the fees by credit card or paypal on the Pay Fees Online page. You select the New Student Fee of $50 per student and the One-Year Enrollment Fee for the family of $325. If you wish to pay by Western Union or bank transfer, we can arrange that. When the registration and fees are received, we will email you a confirmation of enrollment. You work with your children as you wish during the year. Then at the end of the year, you send us a year-end report describing your children's learning. If you wish to have a transcript for the year, the fee is $75, payable when you submit the courses, credits and grades. The transcript can be notarized and affixed with an apostille from our government if you require it.

    Students in their last year join our 6-month High School Diploma Program. Upon completion of the program, they receive a diploma from an accredited private academy and a high school transcript. These can be notarized and affixed with an apostille also.

    I hope this information is clear. Please feel free to ask more questions so that you have a full understanding of what we can do to help you with your family's homeschooling.

    Regards,
    Peggy


    Peggy Webb
    Director
    West River Academy
    www.westriveracademy.com
    (949) 492-5240

    Urmeaza sa mai studiez problema si pentru ca taxele nu sunt asa de mari, poate ii inscriu pentru primul an, in paralel cu scoala normala, ca sa vedem cum merge si apoi poate raman numai cu asta, sa vedem. Vreau sa contactez si pe cei ce au copii acolo, sa vad ce si cum.

    Ioana, cand vad ca in cel putin 75% din timpul petrecut de copii la scoala, se face orice altceva, numai ce trebuie nu, sunt prea bland. Profii aia de la care copii sa invate ceva or mai fi cativa, rataciti pe ici pe colo si pana ii gasesti, trec cei 12 ani de scoala.In rest sunt stresati, tipa, zbiara, unii chiar plang in fata copiilor, iar ei ce sa invete de la ei, poate cum sa NU se comporte.

    Eu cred in alternative si cred trebuie sa avem dreptul la ele.

    ReplyDelete
  16. Iulian si altii interesati,
    Vad ca te tenteaza alternativa educationala si e foarte bine, dar ai grija caci hmmm... cu "diplomele", "foile matricole" si in general "academiile" astea din vest treaba e destul de alunecoasa. Nu zic ca West River (WRA) ar fi rea, habar n-am, dar o sa mai sap sa vad. Eu as face mai intii cercetare temeinica si abia pe urma as vira banii. Neaparat contacteaza mai intii familiile care au investit deja in programul asta (hehe, daca ai de unde sa-i iei INAINTE sa dai banii la WRA) Sfatul meu: scrie la WRA si cere-le adresa/nr. de contact pentru familiile respective romane; daca se eschiveaza, nu-i a buna; daca ti le dau, norocul tau si vezi ce zic si aia, dar tot as sugera sa privesti orice informatie nitel circumspect. Academia asta pare sa nu-ti ofere nimic in afara de o diploma despre care n-ai habar cum e acreditata si de cine si, ca atare, nu poti sa stii cit de valabila e si daca nu cumva dai banii de pomana. Tie nu ti se pare cam ciudat ca tu ai face toata treaba (inclusiv examinarea!) si vin ei la sfirsit si dau diploma copiilor tai? pai cum? Atentie la scam-uri, americanii sunt tari de tot la stors bani si multi cad in plasa inca, chiar si aci in vest (noi stam in Canada de 7 ani si am fost preveniti si educati de altii la rindul nostru - le-am multumit adesea).
    Mai mult, atita vreme cit home-schooling-ul nu e inca complet legal si recunoscut ca alternativa in sistemul romanesc, risti sa nu le dai copiilor sansa de a merge mai departe la scoli mai inalte fara diploma recunoscuta in tara (crezi ca or sa-ti recunoasca WRA? Come on! Din experienta proprie, iti relatez ca Ministerul Invatamintului mi-a pus in vedere ca trebuie sa fac dovada a nenumarate hirtii stampilate si parafate in original de la Universitatea din Cambridge ca sa-mi recunoasca Masterul de acolo - plus 6 luni asteptare pentru verificare!! Asta ca sa continui cu doctorat in Ro si ca sa pot preda mai sus de nivelul de preparator univ. Te mira ca i-am pupat din mers si am plecat in Canada sa fac doctorat si sa predau?) Ah, ca poti sa suplimentezi acasa cantitatea si mai ales calitatea informatiei, absolut de acord. Dar m-as uita la programe scolare din cele mai diverse (traiasca Internetul, indeed!) si as face o selectie care se potriveste copilului meu.
    Apropo, ce virste au copiii vostri, ce temperamente si ce subiecte prefera si de ce? Pe asta se construieste un curriculum de invatamint corect, cred eu (nu vorbesc aiurea, am 14 de predare in invatamint universitar si voluntariat la clase primare si gimnaziale pe doua continent la activ, cu abordari multidisciplinare - Jane iti poate da mai multe info despre mine).

    ReplyDelete
  17. Ioana, multumesc frumos pentru sfaturi si pentru griji. Imi pare bine ca esti in bransa si ca esti dispusa sa ne dai indrumari la obiect.
    Stai linistita, pana nu aflu ceva concret din mai multe surse, nu ma bag in nimic...nu-ti inchipui ca maine ma apuc sa le virez banii :)

    Dupa cum ai vazut mai sus raspunsul lor, le-am scris deja celor de la WRA si mi-au dat si datele de contact pentru una din familiile din Romania ( le-am omis intentionat din postul meu anterior ). Cealalta familie de romani locuieste in Spania si e inscrisa intr-un program spaniol afiliat la WRA, sau cel putin asa am inteles eu...o sa mai cercetez si aceasta pista.
    Anyway, familia din Ro mi-a si raspuns la mail si astazi sper sa vorbesc la telefon sau pe mess cu ei.
    Imi dau seama ca trebuie intocmita o programa personalizata pentru firea fiecarui copil si tocmai de aceea, caut alternative. Copii nostrii au 13 si respectiv 11 ani ( a 6-a si a 4-a ). Baiatul e foarte energic, chiar nervos de multe ori ( e si varsta de vina ) si plin de personalitate. Se plictiseste repede, vrea mereu activitati noi, schimba sporturile pe care le face ca pe ciorapi. In acelasi timp deseneaza binisor si e pasionat ( ca orice baiat de varsta lui ) de tot ce tine de computer ( de care eu vreau sa-l indepartez ). El se viseaza desenator de benzi desenate pentru vreo companie care face jocuri pentru diverse platforme ( PC, PSP etc. ). E genul care nu prea invata pentru scoala, dar prinde repede si se descurca. A invatat engleza bine, aproape exclusiv de la jocurile pe PC si de la TV.
    Fata, fiind si mai mica, e mai cuminte, mai introvertita si se plictiseste mai greu. In schimb, e mai exchibitionista, a facut dans si acum e pasionata de gimnastica. Nici ea nu se da in vant dupa scoala, da' cateodata ne surprinde prin istetimea ei la rezolvarea unor probleme scolare.

    Cam astia sunt copii nostri.

    Ai spus mai sus, ceva de " programe scolare " ...te rog da-mi un hint, cuvinte cheie, eventual link, ca sa-mi dau seama mai exact despre ce e vorba si sa pot cauta.

    Multumesc frumos !

    ReplyDelete
  18. prietena mea şi-a crescut fata într-un fel de homeschooling autohton: şi ea şi soţul ei stau acasă şi se ocupă doar de educaţia ei; el e prof de mate şi acoperă realul, ea e medicinistă şi acoperă umanul; ca să îi predea fetei materia de şcoală îşi alocă timp zilnic ca să înveţe, să pregătească materia, aşa cum se pregăteşte orice profesor; fata merge la şcoala-liceul public doar ca să socializeze, să se „joace” de-a relaţionarea; mi se pare o soluţie ideală asta, faci carte ca lumea, nici nu te rupi de cei din jurul tău, ieşi şi intreg la minte şi suflet la 18 ani; dar pentru asta părinţii lucrează cu normă întreagă în sprijinul ei, iar ea e una singură; am citit despre cazul reuşit a 2 rusoaice educate academic acasă, la fel părinţii au renunţat la orice altceva ca să le fie profesori, tatăl pe real, mama pe uman;
    pot eu face asta? dacă mă bag la ceva, la orice, vreau să fac bine treaba; eu de una singură nu am timpul necesar să fac şi treburile casei, să îl ajut şi pe v. la treburile lui, şi să fiu 14 profesori într-unul singur; copiii, aşa cum ai zis şi tu Iulian, trebuie să meargă înainte la şcoală că nu ştii ce-i mai apucă pe ăştia, până nu există o lege clară nimic nu e sigur, cum spune Ioana; să mă ocup diferenţiat de 3 curricule, de-a 5-a, a 8-a şi a 9-a, e prea mult; plus că timpul atât de valoros acordat discuţiilor libere dintre noi, va dispărea complet; despre morală, conştiinţă, realitate ... cu cine şi când ar discuta? cum ar mai căuta răspunsuri la toate întrebările despre „sensul vieţii”, mai ales acum când a venit timpul lor, când transformările la care sunt supuse corpurile lor le dau atâtea nelinişti în suflet? când intrarea în societatea adulţilor, a aşa-zişilor maturi, este un şoc şi o deziluzie?
    prietenii mei sunt 2, iar copilul e 1, fac cu greu faţă la toate provocările, dar fac; eu sunt 1 la 3, pentru tot ce-ar fi de învăţat şi dicutat, exceptând educaţia fizică şi studiul corpului, de care se ocupă v.;

    la urma urmei educaţia academică mă interesează prea puţin; dacă omul are forţă şi tonus, direcţie potrivită, încredere în el însuşi, va reuşi orice îşi propune, iar cantitatea de informaţii dintr-un domeniu în care vrea să se afirme e cel mai mic hop pe care-l are de trecut; dacă a învăţat să înveţe şi dacă e curios, se descurcă singur;
    câţi dintre noi, cu facultăţi la bord, n-am făcut nicio brânză în viaţă, tocmai pentru că în copilărie nu ne-am pregătit pentru viaţă ci pentru o simulare controlată, strict intelectuală? câţi dintre noi nu ne-am pierdut creativitatea pe drum sufocaţi de prea multă mentalizare? câţi am rămas fără tonus şi energie din cauza prea multor gânduri împrumutate fără discernământ? eu aş vrea ca şcoala, în orice formă ar fi ea, să reprezinte doar o anexă la ce învaţă copiii cu adevărat; şi aş vrea ca eu să am timp şi inspiraţie ca să îi învăţ lucruri importante şi nu auxiliare, pentru cursa lungă care-i aşteaptă; lucruri importante pe care trebuie să le ştiu eu bine mai înainte;
    iar de aici începem o altă buclă a spiralei :))

    ReplyDelete
  19. OK, oameni buni, am mai vorbit cu a buna prietena care face deja homeschooling (sa-i zicem HS) cu copiii ei in America de 4 ani. Va redau citeva idei care va pot fi folositoare:
    - programul de HS trebuie sa aiba in vedere intensitatea si consistenta informatiei, abordarea profesorului/parinte si de preferinta sa contina o limba straina
    - el trebuie conceput in functie de manualele avute la indemina: in cazul Ro, sunt pe piata destule manuale alternative: luati-va citeva zile de umblat prin librarii, stat cu cartile in brate si luat notite despre tabla de materii si abordare
    - pentru folosirea in predat a manualelor straine, e musai ca atit copiii, dar mai ales parintii sa fie fluenti in limba respectiva – in caz contrar, se poate lua informatia si adapta la limba romana
    - regula de baza a predatului: parcursul a cam 2 pagini de manual pe subiect in fiecare zi, cu adaptarea necesara in zilele mai bune si alea mai rele
    - un curriculum de HS trebuie facut in functie de viziunea despre viitor : unde va studia copilul la 20 ani? Daca vreau/vrea sa se duca la facultate in USA de ex, merita incercat curriculum si manuale din USA si pentru clasele mici, pentru ca merg pe anumite informatii si abordari; daca nu, filonul principal trebuie sa fie cel local. De avut in vedere o imagine mai larga asupra societatii actuale la nivel mondial si modul de viata spre care ne indreptam (???? V-a placut asta, nu? E adinca si fara raspuns!)
    - intotdeauna comparati informatia pe care va ginditi sa o introduceti in curriculum de HS cu personalitatea copiilor vostri: adaptati la tipul lor de invatare!

    ReplyDelete
  20. - Incurajati copii in pasiunile lor daca nu sunt absolut daunatoare, desigur. Computerul e OK atita vreme cit nu devenim sclavii lui: sunt de parere ca nu e bines a aiba copilul calculatoru propriu, iar copiii trebuie sa aiba program strict la computer (si noi! – ca atare, tre’ sa le fim exemplu viu) Fata mea e in faza de moda: e innebunita dupa fashion, vorbim despre Coco Chanel, Yves Saitn Laurent, i-am luat carti de la biblioteca, istoric de moda si de societate, sa vada ca exista si altceva decit GAP, ZARA (si altele care voua nu v-ar spune mare lucru) si ca moda actuala vine dintr-o continuitate istorica si se inscrie intr-un context mai larg. Vrea sa se faca modista? You bet – da’ macar sa faca treaba cum trebuie. La fel cu benzile desenate, Iulian : cauta pe Amazon carti despre istoricul benzilor, cred ca ar fi o investitie mai buna pe moment pina stabilesti o linie clara.
    - pentru copii de virste mai mici (invatamint primar), un parinte poate acoperi mai toate materiile; la nivel de gimnaziu, e mai detaliat, drept care o solutie ar fi cuplarea citorva parinti cu aptitudini diferite la un grup de copii care fac prin rotatie astfel de “meditatii”: de pilda, unul care se pricepe la real, face cu vreo 6 copii matematica de 3-4 ori pe saptamina (plus teme intre orele de predare); cel care se pricepe la arta, face sesiuni de arta de citeva ori; unul care stie bine gramatica romana si o limba straina, face cu ei asta; ala care e pasionat de stiinte, face fizica, chimie, bio; sport si camping cu Vlad (!) etc.
    - Curriculum de HS contine neaparat hands-on learning : vizite la muzee (in timpul saptaminii cind nu e aproape nimeni), excursii, activitati practice (modelaj, desene, proiecte: aici va pot da separat o lista mare cu tot felul de chestii pe care le fac copiii mei la scoala publica, invatamintul din Canada e foarte “aplicat”)

    ReplyDelete
  21. - Ca tot veni vorba, sunt site-uri multe canadiene care ajuta la formarea unei pareri si chiar un curriculum : de ex, google “homeschooling Canada”
    http://homeschooling.about.com/cs/supportgroups/a/hscanada.htm
    http://homeschooling.about.com/od/curriculum/Homeschool_Curriculum.htm
    http://homeschooling.about.com/od/freestuff/Free_Stuff_for_Education.htm
    http://canadianhomeeducation.com/items.asp?Cc=RECHOME&CatName=Homeschooling:%20General&Bc=&BrandName=&Tp=&iTpStatus=1
    Pentru curriculum de scoala publica in Ontario : http://www.edu.gov.on.ca/eng/curriculum/
    Aveti link catre elementary (clasa 1-8) si secondary (clasa 9-12) by grade or by subject, fiecare materie cu pdf-ul respectiv. Explorati!
    Va trimit si un site al scolii Calvert din SUA http://tour.calvertschool.org/about-calvert.php, care a pornit ca homeschooling pentru copiii diplomatilor care se tot plimbau dintr-un sistem in altul. Prietena mea zice ca-s foarte buni dar cam scumpi. Unul din profii lor Virgil Hillyer a scos o carte grozava World History for Children, pe care ea o foloseste cu success.
    Charlotte Mason este o alta metoda folosita in SUA si Anglia, cam British-centered http://simplycharlottemason.com/
    O sa revin cu alte sugestii si site-uri dupa wk, pe care vi-l doresc frumos si linistit. Mai vorbim.

    ReplyDelete
  22. Wow Ioana, esti grozava...mie cel putin mi-ai dat de treaba :)

    Multumesc frumos pentru efortul tau, pentru sfaturi si pentru aceste resurse.

    Intre timp am vorbit cu una din familiile ai caror copii au inscrisi copii la WRA si tatal familiei mi-a zis cam asa: aceasta " scoala " iti da o " hartie " ( foaie matricola )care nu prea are valoare nicaieri in Ro ( si probabil ca nici in alta parti )si care arata calificativele copilului. Calificative pe care tu ca parinte i le dai. Daca vrei sa-i dai numa' note maxime si el nu stie nimic, e problema ta ( de fapt va fi a lui, a copilului ) pentru ca se va lovi la un moment dat de niste examene care-i vor atesta nivelul de cunostinte real si atunci tot el va pierde.
    ANyway, aceasta familie s-a mutat din Bucuresti intr-un sat obscur din Prahova, copii sunt inscrisi la scoala din sat, da' practic nu prea se duc pe acolo. Studiaza acasa cu tatal lor si apoi ( pentru ca sunt la tara ), autoritatile locale accepta impresionate, foaia matricola din USA. Tatal mi-a spus ca daca ar fi in Bucuresti, nu ar avea nici cea mai mica sansa sa faca acest tip de invatamant. Acolo merge. Fara sa fi inscris deloc la scoala nu se poate. Cei ce fac acest lucru, risca sa ajunga in situatia familiei din Germania care a reusit sa obtina azil politic in USA, din cauza faptului ca politia locala ii obliga sa-si duca copii la scoala. ( un precedent periculos )

    Pe de alta parte, la o discutie in care am adus vorba de acest subiect, baiatul deja mi-a spus ca el nu vrea sa nu se duca la scoala, sa-si vada prietenii & stuff.

    In alta ordine de idei, scoala Calvert mi-a fost recomandata si de cei ce au format " asociatia romana de HS " insa si mie mi-au parut scumpi.

    O sa mai studiez problema si pana la urma o scoatem noi la cap cumva.

    Un weekend din ce in ce mai placut !

    ReplyDelete
  23. vezi, neamtu' e mai inflexibil ca romanu' care a gasit o oaresce rezolvare in scoala din sat. meserie romanu' asta! dat naibii in cel mai bun sens al cuvintului, hehe! unde mai pui c-o avea si gradina acolo la tara sa-si creasca legume de-alea organice de care vorbeam pe ast' blog deunazi. puneti, mai fratilor, de-o cooperativa mica (capitalista, desigur) si faceti ceva cu scoala, tabere de vara, creatie si qigong, produse... faceti brainstorming cu niste prieteni de incredere si bagati inteligenta acumulata la treaba si scos bani.
    va doresc succes cu caru'!
    (ala traditional, ca-i incapator)

    ReplyDelete
  24. Fain subiect! Exact pe gustul meu :). Eu încerc să popularizez HS-ul și unschooling-ul ca metode alternative. Să vă spun care sunt motivațiile mele:
    - am putut vedea cu ochii mei că școala (ca instituție, deci nu numai cea românească) dăunează serios copiilor, atât în termeni de cunoaștere, cât și de sănătate emoțională, socializare, comportament.
    - copiii știu și vor să învețe (cel puțin înainte să ajungă la școală și să afle că nu știu și nu vor să învețe și că trebuie motivați, testați, recompensați, pedepsiți, supravegheați).
    - cred că rolul adulților este doar de a oferi un mediu sigur și bogat în resurse, nu de a stabili ce, cum, când, cât și cu cine învață copiii.
    - cred că învățarea este un efect secundar al trăirii;
    -cred că lucrurile pe care ne dorim cu disperare să le învățăm sunt și cele de care avem mai multă nevoie;
    -învățarea NU se produce când ești trist, furios, rușinat, obosit, înspăimântat, plictisit, înfometat sau însetat;
    -nu înțeleg de ce sunt obligați copiii să meargă într-un loc special, unde să rămână câteva ore sub supravegherea și la ordinele unor adulți plătiți să-l educe și de ce nimeni nu vede că astfel le sunt încălcate drepturi fundamentale;
    - educația e ceva ce faci tu însuți, nu ceva ce ți se face;
    - școala publică e o invenție recentă (sec. 19) și mă întreb cum s-or fi descurcat oamenii până atunci;).
    - cred că: * The idea of painless, non-threatening coercion is an illusion. Fear is the inseparable companion of coercion, and its inescapable consequence. John Holt - How Children Fail (1964)

    * All I am saying in this book can be summed up in two words: Trust Children. Nothing could be more simple, or more difficult. Difficult because to trust children we must first learn to trust ourselves, and most of us were taught as children that we could not be trusted. John Holt - How Children Learn (1967)

    * The anxiety children feel at constantly being tested, their fear of failure, punishment, and disgrace, severely reduces their ability both to perceive and to remember, and drives them away from the material being studied into strategies for fooling teachers into thinking they know what they really don’t know. John Holt - How Children Learn (1967)

    * No one is more truly helpless, more completely a victim, than he who can neither choose nor change nor escape his protectors. John Holt - Escape from Childhood (1974)

    * The most important thing any teacher has to learn, not to be learned in any school of education I ever heard of, can be expressed in seven words: Learning is not the product of teaching. Learning is the product of the activity of learners. John Holt - Growing Without Schooling magazine, no. 40 (1984)
    * Next to the right to life itself, the most fundamental of all human rights is the right to control our own minds and thoughts. That means, the right to decide for ourselves how we will explore the world around us, think about our own and other persons’ experiences, and find and make the meaning of our own lives. Whoever takes that right away from us, as the educators do, attacks the very center of our being and does us a most profound and lasting injury. He tells us, in effect, that we cannot be trusted even to think, that for all our lives we must depend on others to tell us the meaning of our world and our lives, and that any meaning we may make for ourselves, out of our own experience, has no value. John Holt – Instead of education: Ways to Help People Do Things Better

    În concluzie, voi face unschooling nu pentru a-mi feri copilul de școală, ci pentru că am încredere că va ști ce, cât, cum, când și de unde să învețe și cred că este dreptul lui să decidă în toate aspectele legate de propria educație.

    ReplyDelete
  25. 1. am rezolvat cu drumul, l-am batut cu propriile noastre picioare cum a zis puck sa facem, si am gasit o solutie acceptabila, 35 de minute, fie ploaie fie vant;
    va multumesc tuturor pentru idei si comentarii :)


    2. in ceea ce priveste unschooling/homeschooling m-am tot gandit: sunt de acord cu ele doar in clipa in care oamenii ajung la un nivel de constientizare/maturizare/evolutie net superior celui de acum;
    sau mai bine spus, doar in momentul in care adultii reusesc sa ramana la fel de inteligenti ca atunci cand au fost copii, atunci de abia copiii pot creste de capul lor fara sa se deformeze pe parcurs; de abia atunci lumea in care evolueaza nu-i strica;
    cercul acesta vicios (care mai intai? oul sau gaina?) nu poate fi rupt decat de adulti, de la adulti incepe transformarea; sa lasam copiii deocamdata cum sunt, de bine de rau o duc cel mai bine din toata istoria de pana acum, si sa ne ocupam de noi daca vrem sa schimbam ceva

    ReplyDelete
  26. Ma bucur ca ai gasit drumul, Jane.

    Referitor la ceea ce s-a spus pana acum, cred ca viata ne poate da peste cap si cele mai amanuntite planuri, si cele mai bune intentii...

    Asadar, fa ceea ce crezi ca este mai bine la momentul respectiv si nu iti mai bate capul dupa.

    Parintii mei au vrut sa ajung tipograf, ca ei, dar, in ciuda multor ani (7!) petrecuti in tipografie, n-a fost sa fie asa.
    Eu insami am vrut sa fiu profesoara, dar, in ciuda catorva ani (4!) in care am predat, n-a fost sa ramana asa.

    Este o vorba romaneasca: "Nu stii de unde sare iepurele!"

    Bafta copiilor tai!

    ReplyDelete
  27. da Lumi, viata asta...degeaba vorbim noi vorbe
    prea multe vorbe, prea multa confuzie ...

    bafta si alor tai Lumi, sunt copii tare buni, crescuti tare bine de parinti tare buni

    ReplyDelete
  28. Iti multumesc, Jane.

    ReplyDelete