Ţinând cont de poziţia în timp şi spaţiu în care lumea a ajuns, aş organiza şcoala după cum urmează.
La început de ... şcoală, aş da tuturor copiilor doar teme pentru acasă, în fiecare zi să se uite pe net la x linkuri anume, iar la sfârşit să facă un eseu cu titlul: " Nu mai întreb ce poate face lumea pentru mine, răspund ce pot face eu pentru lume" (parafrazând Biblia şi pe JFK). Linkurile vor fi diferite filmuleţe, nu mai mari de 18-20 de minute (s-a constatat că asta e limita de atenţie pentru asimilarea informaţiei prezentate oral şi vizual), despre 1. problemele lumii de azi - populaţia subnutrită, clima şi poluarea, războaiele, discriminările de orice fel, bolile, terorismul, birocraţia, etc - despre 2. nivelul tehnologic la care am ajuns - computerul, netul, energia nucleară de risc zero, telefoanele mobile şi cele inteligente care ne monitorizează gradul de sănătate, economia comportamentală, agricultura extensivă şi relaţiile ecologice, etc - şi despre 3. nivelul de performanţă şi multitudinea variantelor din artă - oameni dansând, pictând, cântând în toate felurile şi în toate colţurile lumii - stop.
Deci i-aş da copilului să privească filmele astea, iar la sfârşit să afle ce l-a impresionat cel mai mult şi ce-ar vrea el să facă ca să ajute lumea în care trăieşte, să fie mai bine, mai frumos, mai călduros.
Apoi aş traduce şi transforma eseul fiecăruia (care mai mult ca sigur ar fi plin de dorinţe difuze) într-un curriculum specific, şi i-aş spune: uite, ca tu să ne ajuţi pe noi şi lumea toată, te ajutăm noi acum cum putem, de la nivelul la care am ajuns; avem profesori pregătiţi pentru materiile astea, dintre care 8-10 sau câte-or fi ţi-ar folosi ţie pentru instruirea ta în direcţia pe care o doreşti; evident că la un moment dat, după ce termini materiile astea, va trebui să-ţi găseşti singur drumul, să afli singur ce mai trebuie să înveţi, să-ţi cauţi singur mentorii.
Copiii s-ar organiza în clase umaniste sau de ştiinţe, sau de arte, grupaţi într-un interval de vârstă de 3-4 ani (am observat că învaţă foarte bine împreună copiii de vârste diferite, dar nu foarte diferite), şi s-ar face un orar în funcţie de alegerile lor.
La sfârşitul şcolii, care probabil că e de fapt liceu, copiii mai trebuie să facă un eseu prin care să afle singuri unde au ajuns şi ce mai au de învăţat. Iar bacul va fi punerea la unison a eseurilor cu aprecierile profilor, plus recomandări (dacă mai e cazul).
Trebuie să-i privim altfel pe copii, să le cerem mai mult pentru că pot mai mult, să-i responsabilizăm mai de timpuriu pentru că se maturizează mai rapid decât credem noi, să le dăm libertatea de a-şi alege drumul propriu mult mai repede, pentru că acum cunoştinţele generale absolut necesare pot fi atât de uşor aflate şi învăţate cu ajutorul computerului în chiar procesul dezvoltării direcţiei pe care merg, nu mai e cazul să îi batem la cap cu ele. I-aş bombarda cu informaţie proaspătă la fiecare oră de curs, le-aş implanta netul sub piele. Şi aş avea încredere în ei, pentru că le-a venit timpul. Au singura vârstă posibilă care poate asimila cu o viteză favorabilă dezvoltarea tehnologiei şi a transformărilor conştiinţei datorate globalizării.
Cam aşa aş face.
frumoasa utopie (minus ultimele 4 cuvinte:). o sugestie ar fi sa ii intrebam la fiecare pas "de ce". de ex, de ce vor ceea ce vor.
ReplyDeleteadica: "transformarea conştiinţei datorata globalizării"; mersi earthwalker :)
ReplyDeletestiu ca acum nu toti oamenii beneficiaza de globalizare in mod egal, dar tre sa tinem cont ca suntem de abia la inceput si totul s-a petrecut cu o viteza fantastica; cert e ca inapoi nu mai putem da; asa ca ce mai putem face este sa ne adaptam cat mai repede si sa recunoastem toate pericolele care apar odata cu globalizarea (sa iei de la saraci si sa dai la bogati, sa se imbolnaveasca toata populatia de la un virus, criza financiara la nivel planetar, etc); la fel ca la aparitia oricarei chestii noi, dupa ce o folosim in toate felurile si bune si rele, alegem ce e mai bine pentru noi; eu cred in modul meu utopic si romantic, ca globalizarea duce foarte rapid la democratizarea intregii lumi, in cativa ani; puterea unica se pastreaza tainuind lucruri si dezbinand, iar globalizarea (ma refer la caracterul universal in care se considera, se determina si se produc lucrurile acum) face exact opusul
intrebarea "de ce" cere raspunsuri mentale, gandite, intelectuale, iar copiii sunt intuitivi, senzitivi, afectivi, ei nu pot raspunde la intrebarile cu de ce; adultii pot ca ei gandesc cu capul, copiii inca nu stiu asta :)
inainte sa le dai tema să scrie un eseu, trebuie invăţaţi să scrie unul.
ReplyDeletehm, eu mă abţin de la alte comentarii. poate pentru că am încercat destule metode şi pentru că nici nu cred în globalizare.
in mintea mea utopica era vorba de copii de gimnaziu cel putin, am uitat eu sa zic, copii care au invatat deja cele elementare :)
ReplyDeletenu cred ca e vorba de a crede in globalizare; ea e deja, fie ca credem in ea, fie ca nu; asa cum i-am zis si lui Bea, e un balaur cu care ne luptam si pe care e mai civilizat sa-l domesticim decat sa-l omoram
sunt pusa pe contrat ;))
ReplyDeletetu jane, ai nostri nu stiu sa faca niste compuneri ca lumea, la gimnaziu. da' sa fie si argumentative si etc. nu stiu altii cum sunt, dar eu stiu ce e in scoala noastra si nu e una rea.
apoi, avem o mica problemuta. nu toti suntem la fel, nu toti gandim si invatam la fel. plus ca nu vreau sa iasa toti ganditori. eu vreau si tamplari, si medici, si chimisti, si electricieni, ingineri si veterinari si agricultori etc.
eu as vrea un invatamant bazat pe informatie si pe practica. learning by doing. si cu sectie pentru umanisti(adica limbi, literaturi, filozofii) dar mai mica, deocamdata e plina romania de ei.
pai tocmai! tocmai! asta spuneam si eu! daca unu scrie eu as vrea sa am grija de oamenii aia necajiti din india, da ce nu-ti place la ei? ca n-au ce manca? nu...ca n-au cu ce se imbraca? nu...ca n-au unde sta? da! ai vrea sa construiesti tu orase/case pt ei? da! ia baga tu ceva mate, desen tehnic si rezistenta materialelor ca sa stii ce sa le faci! si pe urma ia-ti-l ca mentor pe mesteru manole daca vrei sa-nveti sa zidesti bine
ReplyDeleteeu sunt mai putin liberala cand vine vorba de educatie scolara:D
ReplyDeleteEee..eu sunt mai liberala decat Puck, dar intr-o privinta ii dau dreptate: majoritatea adolescentilor nu e in stare sa gandeasca, sa emita judecati de valoare, sa argumenteze, etc. Vina e si a parintilor si a scolii (cand zic scoala ma refer la prima comunitate a copilului: cresa sau gradinita). Pentru ca, paradoxal, e mult mai greu sa dai libertate copilului (binenteles potrivit varstei lui!), sa-i oferi mijloacele prin care treptat-treptat sa se descuce singur decat sa-i oferi totul de-a gata. Poate suna aberant, dar asa e! Tu privesti din perspectiva copiilor tai si din cate am citit pe blogul tau, ai dreptate pentru ca asa au fost crescuti, dar copii de genul acesta exista, dar intr-un numar mic. Majoritea e inhibata, incapabila, fricoasa (de unde si accesele de agresivitate!), dependenta (de unde si teribilismul!)... si as mai putea gsi multe caracterisitici, din pacate la fel de negative. Dar nici pe departe NU E VINA COPILULUI! Eu as incepe "reorganizarea" de la gradinita, din schimbarea treptata a viziunii parintilor (desi aceasta din urma mi se pare "mission impossible"!) Aaah, dar despre reforma in invatamant as putea scrie un roman...:)
ReplyDelete:)
ReplyDeleteok, de la gradinita, cresa, din burta mamei; de fapt chiar din burta mamei ar trebui sa incepem, educatia prenatala e un concept necunoscut la noi, dar asa se incepe; poate asta ar fi un punct de cotitura, ca o prinzi si pe mama si o mai educi putin;
dar nu mai cred in planurile de educare :( nu cred ca merita incercat sa o luam de la un eventual zero, care o fi ala;
eu as taia cercul vicios undeva, oriunde, de preferat la gimnaziu :D
as lua copiii care sunt pe cale de a se desprinde de parinti si i-as azvarli in ... ce am descris mai sus; si-ar gasi singuri si relativ devreme rostul/chemarea (la 10 ani sigur stii ce vrei sa faci in viata daca esti suficient de constient sau scuturat ca sa devii constient) si ceea ce ar invata ar avea sens, s-ar inchega intr-un viitor pe care si-l doresc; si basca, intr-o abordare noua si necunoscuta, parintii nu s-ar mai grabi sa stie ei totul, iar copiii ar reusi poate sa nu mai semene atat de mult cu parintii ...
mama ce-mi imaginez eu acum ca se transforma toti copiii in Mathilde datorita reformei din invatamant :)
da, cerc vicios i-as zice si eu la ce se intampla acum in invatamant, ba chiar se afunda tot mai tare, am inceput sa vad copii care, daca se tin 100% de programa data de invatatoarea 'obedienta sistemului', ajung sa nu mai aiba copilarie, si asta in scoala primara.
ReplyDeleteavand ceva semnale ca se mai pot elibera si in pubertate(o amica de a mea e profesoara intr-o materie moarta, adica educatie tehnologica, si isi permite sa faca experimente pe elevi, unele ies surprinzator de bine) cred in cultivatorii astia de minuni, cum e Jane aici :)
da, nu-i asa? unele experimente ies surprinzator de bine...cred ca mult mai multe decat ne-am astepta :)
ReplyDeleteO adevarata reforma de invatamint nu e posibila, cred eu, fara o reforma spirituala. Iar copiii aruncati in lume la 10 ani (prea fragezi, zau, fara parinti) numai cu ajutorul Tatalui pot s-o ia pe cai bune (pun intended, cum zice englezu'). Altfel, cam complicat cu argumentele de mai sus.
ReplyDeleteMesterul Manole, ai? Da' cu Ana ce-a(i) avut?
Ca si Puck, nu ma omor dupa globalizare (balaur, da/ de preferinta, ar trebui omorit da'i greu fara resurse divine) - si nici dupa educatia in principal vizuala, caci cititul dezvolta mintea in chipuri profunde pe care informatia vizuala nu le atinge decit tangential. Eu as zice: dati copiilor carti bune si vorbiti mult cu ei mereu cu adevarul in fata, chiar daca uneori ne doare caci trebuie sa ne recunoastem propriile greseli - ei si? Puritatea va salva lumea, nu globalizarea sau experimentele.