cuvinte mici (23) înger (4) jurnal 2010 (77) jurnal 2011 (64) jurnal 2012 (20) mtc (1) pâine (8)

Wednesday, 31 March 2010

primăvara asta văd că vorbim despre mâncare, îmi place; eu de exemplu fac aşa, voi?

când mă duc în piaţă mă uit mai întâi la ţăranii vânzători, şi pe urmă la marfă; îi aleg pe cei mai frumoşi (adică mai armonioşi) pentru că şi ei mănâncă din marfa lor, deci dacă locuiesc pe pământ bun şi nu folosesc îngrăşăminte naşparlii, asta se vede mai întâi pe faţa şi corpul lor;
prefer femeile, că mint mai puţin; mă uit în ochii lor şi ştiu dacă ridichiile chiar sunt dulci cum spun ele, dacă merele sunt acre sau nu...de obicei bărbaţii mint uşor, fără remuşcări în ochii lor neînsufleţiţi

aleg cartofii roşii şi mici, merele la fel, ouăle la fel; prazul subţire, morcovii cu pământ pe ei, sfecla cât mai roşie, ridichea cât mai neagră; mierea numai de salcâm, iaurtul natural, laptele de capră, de oaie, de vacă, în ordinea asta; dacă-mi permit fiţe, lapte de capră roşie; brânza veche din butoi, caşcavalul de oaie, untul cu cel mai mic termen de garanţie; carnea doar de curcan; peştele oceanic, plus somon, plus păstrăv; mezeluri doar o dată pe lună, 100 de grame cât să pun la pizza; nu roşii, castraveţi, vinete; ardei doar capia; ceapă roşie de apă, usturoi românesc; nuci, alune de pădure, fistic, seminţe de dovleac şi floarea soarelui, neprăjite; orez mult şi de toate felurile, spaghete italieneşti, mălai cu bobul mare, făină neagră; fasolea mică; stafide, curmale, smochine; gem făcut în casă, murături la fel, maioneză la fel; ardei iuţi roşii

trebuie să ţin cont că sunt cinci suflete în casă, cinci gusturi, cinci corpuri diferite, cinci nevoi care şi alea variază de la o zi la alta; ce-am enumerat mai sus sunt doar chestiile generale pe care le acceptă toţi, hrana de bază pentru familion; altfel ... nu mi s-a întâmplat niciodată să îi mulţumesc pe toţi odată cu vreun fel de mâncare, noroc că s-au inventat sandvişurile;

mă strecor şi eu cum pot printre zecile de oferte ca să minimizez aportul de chimicale, dar nu exagerez şi nu mă forţez; mănânc (adică le dau să mănânce) ce am, ce găsesc uşor, ce mi se oferă, fără tensiune prea mare;
că nu vreau să fiu rea :(

23 comments:

  1. am zis io ca atunci cand o sa raman fara jobul meu de intelectuala, o sa vin cu cobilita la bucuresti sa va aduc mancare bio ;))

    sunt norocoasa: puiul e de la mama din curte, tot de acolo si rosiile, castravetii, ardeii, vinetele. iarna nu prea cumpar rosii sau ardei. cand a pus mama mazare, m-am indragostit pe loc de gustul ei. am si congelat. dar nu se face mereu.

    (sa nu uit sa congelez anul asta ardei)

    cartofi punem putini, ca nu e loc. asa ca, atunci cand se termina, iau de la piata. ii iau de la supermarket pt ca cei din piata uneori sunt degerati. din cate stiu eu, cartofii nu rezista f mult, se scofalcesc, incoltesc... asa ca nu stiu de unde sunt de fapt cei din piete unde taranul adevarat nu prea mai are loc in ultimul timp. eu ma uit la mainile lor: daca sunt muncite, cumpar, daca nu, inseamna ca nu sunt decat intermediari.

    pe mine ma cam pacalesc cei din piata, am o fata de om aerian.

    fructe cumpar destul de rar, si numai iarna ceva portocale, banane. in rest: a pus mama capsuni cataratori si am avut toata vara, plus mure, piersici, nuci, struguri si prune. acum avem si mere de la o prietena de-a mamei. tot o bat la cap sa prinda si un coacaz.

    mananc mult orez, ca am invatat sa il fac cu legume. malai iau de la magazin, ca nu mai punem porumb, parca. dar recunosc ca nu prea ma uit de unde si cum e.

    paste iau fara sa ma uit cu prea multa atentie. am citit de curand pe net ca sunt recomandate cele italienesti pt ca 'ei stiu'.

    avem multe brutarii pt un oras asa mic, faceau paine buna, acum parca s-au prostit. mama are un cuptor electric dubios dar iese tare buna.

    uneori mi se face pofta de carne de porc si carnaciori proaspeti. merg la supermarket si ma uit si eu sa arate carnea bine. nu prea ma pricep dar invat.

    imi place branza de capra dar nu gasesc mereu. aveam un loc dar nu mai am incredere in vanzatoare.

    mierea stiu ca e buna de orice fel atata timp cat stupii nu au fost intr-o zona poluata. chiar si mierea de mană e buna.

    cand nu mi-e lene, ma duc si iau apa de la izvoarele din apropiere.

    pe aici poluare nu prea e, poate doar de la masini. au murit fabricile. dar zic eu ca ni s-a adaptat si organismul incat sa facem fata. nu?

    (am scris cam haotic)

    recunosc insa ca nu sunt mare gospodina si mananca haotic.

    ReplyDelete
  2. nu putem pune de acum de-o afacere cu cobilite bio? sau de una cu o curte si-o mama pentru fiecare 10 bucuresteni chinuiti?

    si da, ai dreptate cu mainile muncite, conteaza foarte mult :)

    eu stiu ca mierea de tei nu e recomandata; oricum nu cred ca mai conteaza, acum ca albinele au inceput sa dispara http://www.adevarul.ro/actualitate/verde/Milioane_de_albine_mor_in_lume-anual_0_234577032.html

    apa de la izvor, legume de la mama ... ce lux!
    ai dreptate sa stii, esti o norocoasa :)

    ReplyDelete
  3. am auzit ca albinele au ceva probleme. dar pe aici oamenii mai au stupi. am vorbit cu cineva sa imi faca si mie doua familii. dar sa vad daca ma tin de asta.

    de ce nu e buna cea de tei? tataie a fost apicultor eu eram numai cu mancatul. (o sa intreb lumea, ca am colegi cu stupi)

    acum la modul serios, pe aici e zona de legumicultori, cand o sa inceapa sezonul, o sa va zic.

    adica au fost veri in care ni se stricau rosiile prin gradina ca nu le puteam manca in ritmul in care se coceau.

    ReplyDelete
  4. earthwalkerMarch 31, 2010

    varietatea e un lucru bun. si eu incerc sa cumpar fructe mici.aia cu malaiul cu bobul mare n-o stiam, si nici pe cea cu fasolea cu boaba mica. ce de lucruri invatam d ela altii, nu incetez sa ma mir.

    astia nu stiu cum sa mai descurajeze ecologismul. detaliile despre experiment lipsesc, de ce m-as increde in el? nu cred ca oamenii care hotarasca sa faca lucruri virtuoase, sa faca bine altora, ajung sa fure si sa minta ca sa compenseze.mai degraba as zice ca, imediat ce iesi din rand, te arata cineva cu degetul, fara exceptie.
    in schimb pe la magazinele de alimente bio, organice misuna adesea tot felul de neadaptati si misfits: punkisti, anarhisti, hipioti, simpatici dar mai alunecosi, care nu vor sa se alinieze la cultura de mall si supermarket. daca pe aia i-au adus la experimente, de-aia le-o fi iesit asa. si cred ca si astia, dupa o vreme de activism ecologist, de grija pt natura si pt propriul lor corp, or sa fure si astia mai putin.

    ReplyDelete
  5. Mmmm..ce subiect apetisant, ma bag si io :D

    Raspund asa, la cateva chestii care mi-au sarit in ochi:

    - din spusele catorva colegi ai caror parinti sunt pietzari, pana sa se faca recolta de vara, taranii si familiile lor au interzis la legumele pe care le vand...prea multe chimicale :((

    - mierea de mana, din cate stiu e una din cele mai nutritive mieri. De fapt, cred ca oricare e buna, cu conditia sa nu fie fiarta, albinele sa nu fi fost tratate cu antibiotice etc. Trebuie sa aveti un stupar de incredere.

    - untul si celelalte lactate, tot de la tarani sunt mai gustoase...si aici se aplia regulile de la miere.

    - la fel si malaiul si daca gasiti, faina.

    - o alternativa mai ntritiva la orez, ar fi quinoa

    - pastele se fac usor in casa..muuult mai bune decat ceea ce cumparati

    - despre paine nu mai zic :D

    ReplyDelete
  6. earthwalkerMarch 31, 2010

    noi facem painea la masina de paine. asta se pune? sau se scade?:)

    ReplyDelete
  7. @puck
    la vara o sa trec pe la tine...prin iulie-august mai gasesc ceva bunatati, nu?

    @earthwalker
    eu i-am crezut pe aia cu experimentul, cam asa spunea si steinhardt despre trufia faptelor bune

    @Iulian
    paste facute in casa?!?! altceva decat taiteii din faina si ou?! quinoa?!
    Iulian! eu cred ca va trebui sa vorbim ceva mai temeinic noi doi...

    ReplyDelete
  8. earthwalkerMarch 31, 2010

    eu nu ii cred pt ca ziarele propaga cu bucurie trendurile americane, individualiste, risipitoare si egoiste, din zilele noastre.
    si pt ca nu au dat detalii depre participanti.

    ReplyDelete
  9. earthwalkerMarch 31, 2010

    canadienii aia care au cercetat au tras un partz si s-a aflat in toata lumea, oare de ce? de fapt vreau sa zic ca, daca exista studii care arata contrariul, alora n-o sa le faca nimeni publicitate, pt ca cumparatorii de supermarket sunt mai pretiosi. iar studiile sunt si ele limitate, mai ales in sociologie, azi reiese una, maine alta.

    ReplyDelete
  10. Ce poftă mi-ai făcut :) Eu de prin mai până prin octombrie trăiesc cu căpșunile, roșiile, castraveții, vinetele, ardeii, ceapa, verdeața, fasolea crescute cu mare iubire și grijă de tata în grădina lui fermecată, cu cireșe, piersici, caise, mere, pere din pomii lor frumoși, mama face pâinică în casă (o să fur și eu rețetele de la postarea trecută, să o inspir :p), toamna facem zacuscă și punem la congelator de toate, să ne țină peste iarnă (apropo, am mâncat o prăjitură cu vișine genială, făcută de mama de ziua mea, vișinele de la congelator), iar l amasă bem vin roze ieșit din strugurii săpați, legați și îngrijiți de tata, FĂRĂ chimicale și prostii. Vezi că s-a făcut frumos afară, se deschid terasele și musai trebe să bem cafele și limonade, da? :) Pupez pe toată lumea

    ReplyDelete
  11. @earthwalker
    intr-adevar, vorbind despre cumparatorii bio din supermarketuri, pretiosi, pretentiosi, scrobiti, sofisticati, marginiti in convingerile lor, autosuficienti, capitalisti, stapanii lumii... pt ei studiul, sunt convinsa in continuare, e adevarat;
    in privinta cautatorilor bio, a celor care se straduiesc sa nu deranjeze echilibrul natural facandu-si singuri de mancare, cumparand produse direct de la producatori (de acasa?), flexibili si nu trendisti, constienti si nu individualisti, cumpatati si decenti ... constienti ...constienti ... e alta poveste :)

    @LiaLia
    de zacusca uitasem, bine ca mi-ai adus aminte, mai avem un borcan de rezolvat :)
    iar de parintii tai destepti cu pamantul si casa lor de langa oras... ce sa mai zic! sa fie sanatosi si sa se bucure impreuna cu copiii lor cat se poate de mult :)

    ReplyDelete
  12. earthwalkerApril 01, 2010

    am mare respect pt cine stie sa faca gem de casa, n-am indraznit niciodata.
    cel mai mult imi place marmelada de prune fiarta f mult, pana e densa, aproape neagra si putin amaruie. nu stiu daca mai stie cineva sa faca. cand eram eu mica, vecinele, bunicile, matusile stiau sa o faca.

    ReplyDelete
  13. earthwalkerApril 01, 2010

    jane, ar trebui sa iti explic la cine ma refeream cu supermarketurile. la aia multi, de-aia ziceam ca sunt mai "pretiosi" pt societate, pt ca ei cumpara cel mai mult.

    in USa putini nu merg la supermarket, din simplul motiv ca nu prea exista altfel de magazine, cel putin in orasele obisnuite ca pittsburgh. iar piata nici atat. ar fi una, mica si cam prapadita, care functioneaza doar vara, o data pe saptamana, cateva tarabe. dar mai mergem si acolo pt ca unii vanzatori sunt amish si cascam gura la ei :)
    cei constienti sunt cei foarte scrobiti dar si cei nealiniati, (dintre care multi sunt din subculturi ca cea hippie sau punk si tot felul, fara servici si traind din te miri ce, dar care se cred liberi). astia toti merg la magazinele naturiste-si ce lume colorata iese, scrobitii pe langa aia cu parul vopsit in toate culorile.
    la noi s-a deschis unul mare,naturist, cu de toate si de buna calitate. e unul singur, dar f bun. in plus, mai sunt unele magazine mai mici cu specific etnic, scapate ca prin minune in urma invaziei supermarketurilor. avem langa noi unul arabesc, mai sunt si rusesti (si au apa minerala harghita), si indiene, si chinezesti, dar au mai mult chestii specifice, nu legume si fructe. de la arab cumparam faina alba si neagra, telemea, foi de placinta, nuci. de la rusi luam gemuri, care sunt ca ale noastre, si uneori cartnatzi. de la chinez alge, paste de orez, ciuperci uscate. de la grec branza. din pacate fiecare dintre ei e la naiba in praznic si trebuie sa cunosti bine orasul ca sa ii gasesti.

    ReplyDelete
  14. earthwalkeritzo, mereu zic ca parca traim pe planete diferite, asa rupte din filme sau carti mi se par cele desrise de tine. pitoresti.

    marmelada nu am cumparat decat de la magazin, pe timpuri. acu nu se mai face. si cand o luam, o taiau dintr-un calup. se facea la fabrica de compoturi de la marginea orasului, o chestie dubioasa de asemenea. raureni-ul era deja lux. stiu asta pt ca faceam practica acolo si vedeam cum se imbuteliau borcanele cu copmpot de struguri.

    ReplyDelete
  15. earthwalkerApril 01, 2010

    puck, aici e alta planeta, mai bine zis e ca pe luna, si daca pare exotic din ce zic io, e doar pt ca am io talent la povestit ca un nea gica :( in rest tu stii cat de fad mi se pare

    eu n-am stiut ce de bunatati mananci tu si la ce multe gradini ai acces.
    stiu marmelada aia de care zici, era buna, dar nu la ea ma refer. asta de care zic eu nu era gelatinos-solida, ci lipicios-solida. si cam ca crema de ghete de pe vremuri:) tot cam asa de neagra. era facuta de casa si gustul ajungea amarui. trebuie s amai fie cineva pe web care mai stie reteta.

    ReplyDelete
  16. Mai copii, sunteti tare misto cu comentariile astea despre mincare. Jane, mersi de deschiderea subiectului. Lia, vreau si eu reteta de prajitura cu visine a tauroaicei tale de mama (si io mi-s, drept care apreciez, deh) - altfel, ca si earthwalker se pare, eu ma lupt cu ailalta parte de lume, (poti usor sa faci inca aluzie la Cortina de Fier), si ma desfat cu produse gasite pe la magazine etnice in Canada, sau visinile gasite O DATA PE AN (no kidding!) numa' la supermarket gen Loblaws (aviz amatorilor). Asa ca iau visinile si le bag, da, la congelator, de unde le scot in transe pentru placinte cu care-i uimesc pe canadieni (si inca mie nu mi se pare ca reteta mea iese asa grozav cum lauda Lia pe a maica-sii). Miere de salcim, tot numa' la Loblaws sau la producatorii de miere care apar citeodata prin mall-uri (pe cursiva dintre magazine, unde inchiriaza un spatiu si-si trintesc o taraba, e foarte haios si complet inedit pentru astia ca noi veniti de la pietele tipice europene, care aici sunt rare, da). Chiar ieri am trecut pe linga un cuplu care ezita in a pune in cos mierea de salcim descrisa, si m-am bagat si eu in vorba intrebindu-i daca au mincat vreodata asa fel de miere (caci, dupa fata, pareau a fi virgini in acest sens). Au zis, evident, ca nu. Si-atunci i-am sfatuit s-o cumpere, adaugind: e moale si subtila si parfumata. You'll love it! Apoi m-am mai si scuzat spunind ca nu fac reclama de magazin; lasa ca nu le-am mai spus ca mierea de salcim gen Loblaws seamana cu ce stiu eu din Ro, da' nu prea rasare, deh. Fiecare cum si pe unde poate. Na, ca v-am impuiat capul cu povesti vestice. Cind apar prin Ro la un moment dat, poate ne stringem astia interesati si tragem un chef a la Radu Anton Roman - orice s-ar zice, un pui fript in unt cu piure si sos de rosii cu usturoi e dementa, Jane!

    Ah, si articolul despre cercetatorii psihologi canadieni e... cu dus si-ntors. Unu, ca eu nu prea as pune baza pe ce zic cercetatorii canadieni, sau cel putin nu intotdeauna. Doi, nu toti de aici care maninca produse mai lipsite de chimicale (ca lipsite total oricum nu sunt!) sunt baieti rai si egoisti. Cei care o fac, insa, apartin unei clase sociale/ intelectuale mai cu fitze - de pilda, sunt genul care voteaza cu stinga, dar au salarii, case si masini mari pe care nu le asociaza cu capitalismul decit cind e vorba de altii, aia putrezi, hehe! Ei nu sunt putrezi, ca vezi Doamne, maninca organic. Si uite asa. Discutie lunga si interesanta, mai ales cind ii vezi cum sustin idei marxiste fara sa aiba habar ce-i aia - evident, daca le spui ca sunt pur si simplu prosti si ignoranti, te-ar tiri in justitie daca ar putea, in numele corectitudinii politice. Ecology, after all, is all politics, baby - never mind it's another ideology which perfectly fits the multicultural "significant other" (pentru cei care nu stiu, the significant other e o sintagma folosita in occident ca sa numesti partenerul de viata, care nu e intotdeauna sot/soata si nici de sexul firesc, deh)

    ReplyDelete
  17. claustrofobia mea s-ar manifesta puternic in conditiile unei lumi bine puse la punct, asa cred; sa cumpar numai ce-mi ofera ei, atent controlat si selectionat...sa fiu numai ce-mi recomanda ei, pozitii fixe bine supravegheate si clar desemnate...balcanismul meu s-ar revolta; dar doar atata timp cat nevoia de siguranta (a zilei de maine) ramane facultativa; cand o sa ma preseze si n-am ce sa mai fac, o sa-mi inabus starea de rebeliune si claustrofobia, o sa ma inrolez si o sa tac

    @earthwalker
    am o carte de bucate din '61, dar ii lipsesc exact ultimele file, alea cu marmeladele; o sa-mi intreb "batranii", adica mamele, sigur gasesc o reteta la ele sa ti-o trimit :)

    @ioana
    in loc de pui, curcan, e demential si ala :) cand vii in bucuresti, asta iti fac, am inteles! si-o salata de ardei copti nu...?

    ReplyDelete
  18. merge si curcan, saru-mina, da' nu piept, mai degraba pulpe. da, si ardei copti, ca aici n-am plita sa-i coc, deci nu fac. eh, macar sa ajung eu la bucale cit de curind - data trecuta ne-ai ospatat cu bunatati de care mi-aduc aminte si-acum... mmmmm...

    ReplyDelete
  19. Aaaa, am uitat să spun de minunatele dulcețuri de cireșe amare, gutui, nuci verzi, vișine și magiunurile de prune și caise și pelteaua de gutui pe care le construiește mama mea. Plus compot de vișine cu care mă voi desfăta zilele astea. Sărbători frumoase, liniștite și luminate vă doresc!!!

    ReplyDelete
  20. Buna gluma cu femeile mint mai putin in piata.. :)).De apreciat partea cu sandvisurile...daca ai stii ce greu e sa fii pretentios la mancare.. :)

    ReplyDelete
  21. Hadeanu' prezinta o reteta de magiun aici: http://www.pranzuldincaserola.ro/2010/04/13/adi-hadean-vorba-i-dulce-de-la-magiun/

    ReplyDelete
  22. multumim baiete :)

    ReplyDelete